3.4.2011Foto Rally Šumava
Fotografie z letošní smutné Šumavy od Petra Fryby.
1.4.2011Mogul Rally Šumava 2011
Příští týden se s Pavlem Šubrtem postavíme na start legendární Šumavy. Bude to už potřetí, ale premiérově s vozem Mitsubishi Evo IX, sk.N4 (nově R3).
Jedná se o první start s Pavlem na sedadle spolujezdce. Těším se na něj a jsem zvědavý jak nám to bude spolu v autě fungovat. Vůz jako již tradičně zapůjčuje a starat se o něj během soutěže bude Litvínovský APmotorsport. Václav Arazim zazářil minulý víkend 8. místem absolutně v prvním závodě šampionátu, Bonver Valašské rally. Na Šumavu se velice těší a pro mě bude čest být opět jeho „týmovým kolegou“.
Zatím se pro nás jedná o jednorázový start v MMČR 2011. Chtěl bych využít toho že nejsem pod žádným tlakem a zkusit zde udělat pěkný výsledek. N Šumavě jsem už jednou startoval s vozem N4 a jednou s historikem, teď bych tedy rád bych zúročil zde nasbírané zkušenosti. Navíc pro mě Šumava nabízí spoustu těžkých závodních kilometrů, které se mi v sezoně se Sierrou budou určitě hodit. Start s Mitsubishi nebyl původně v letošním roce v plánu. Během března jsem však hodně zahýbal závodním kalendářem a start na Šumavě se najednou minulý týden ukázal jako zajímavá možnost. Děkuji tedy všem kteří se námi na našem na rychlo dohodnutém startu spolupracují.
Design auta velice obětavě připravilo grafické studio B2. Také pro ně se jednalo o doslova šibeniční termin! Bára s Martinem mi však vyšli vstříc a odvedli jako vždy bezvadnou práci.
Na úterý je naplánováno usazení sedačky a doladění detailů kolem auta. Na odpoledne také krátký test v okolí Litvínova.
Více informací o závodě najdete na rallyeovém serveru: www.ewrc.cz a na oficiálních stránkách soutěže: www.pamk.cz
25.3.2011Jiří Navrátil továrním jezdcem Pragy pro sezonu 2011
Na českou scénu vstupuje na poli motokár nový hráč, společnost Praga Karting. Jedná se o legendárního českého výrobce automobilů s bohatou historií. V posledních letech je značka Praga známá spíše jako výrobce a dodavatel komponentů dopravní, letecké a armádní techniky.Nyní se její majitel pan Petr Ptáček rozhodl vstoupit se svou značkou i do kartingu a to po další zkušenosti společnosti Praga s výrobou sportovních převodovek . V prosinci loňského roku vstoupil významným obchodním podílem do úspěšné italské značky Intrepid. Součástí dohody bylo i vytvoření nové obchodní značky Praga Karting. Praga tak má teď svůj konečný produkt. Praga nabízí všechny typy motokár od dětských až po vrcholnou třídu KZ s řazením. Praga má zájem uspět jak na domácím poli tak i na evropské úrovni.
Manažer Praga-Sumako teamu, Petr Ulbert říká: S Jirkou se známe mnoho let a mám tak dlouhodobý přehled o jeho závodění a výsledcích. Jirka v posledních letech směřoval spíše k závodění v cestovních vozech a rally. Jirka má vždy svou vlastní cestu, kterou respektujeme a věříme, že se dokonale hodí do našeho konceptu „vítězný instinkt“. Proto jsem mu učinil nabídku na letošní sezonu. Věřím, že jeho zkušenosti a dokonalá znalost domácího prostředí budou pro náš tým přínosem. Jirka bude startovat jak ve třídě KZ2, tak i také ve vytrvalostních závodech čtyřtaktů, Honda 390 Endurance. Navíc mohu prozradit, že Jirka by měl nejenom závodit, ale i se podílet na programu výchovy nejmenších závodníků, jež se brzy rozběhne.
Jiří Navrátil k tomu dodává: Motokáry pro mne jsou a vždy byly tím nejkvalitnějším závoděním. Závody motokár jsou o maximálním využítí možností techniky i jezdce. Je to hodně konkurenční prostředí a mnoho jsem se zde naučil. Nabídka Pragy mě udělala velkou radost a bude pro mne čest startovat za českou značku. Předsezónní testy zatím vypadají slibně, ale já jsem naposledy v motokáře závodil na jaře roku 2009 a tak je těžko odhadovat na jaké výsledky budeme schopni dosáhnout. Velkou motivací pro mne jsou také týmový kolegové ve třídě KZ2, Lucka Panáčková a Adam Janouš. S oběma jsem dříve hrál vyrovnanou partii, ale během posledních let jsme každý sbírali různé závodní zkušenosti. Bude zajímavé porovnat jak je nyní kdo z nás použije.
Díky vstřícnému přístupu značky Praga, si mohu zachovat svůj individuální styl a nepoužívat firemní kombinézu, ale mít něco vlastního. Grafické studio B2 nyní finišuje s návrhy a představení designu Praga-Navrátil proběhne již brzy.
Společně se mnou vstupuje do týmu Praga-Sumako i můj kamarád a dlouholetý spolubojovník Kája Kraner. Za ty roky jsme toho spolu prožili opravdu spoustu a já jsem moc rád, že právě on bude opět připravovat mojí závodní techniku. Těším se že společně dosáhneme na dobré výsledky a potvrdíme ambice které má značka Praga na motokárovém poli.
Zdroj: Praga-Sumako team
16.2.2011Video BEST OF JIRI, Rally - Mitsubishi Evo
Společně s Pavlem Šubrtem, agenturou JNK a litvínovským APmotorsportem jsme si pro Vás dovolili připravit výběr nejlepších záběrů z let 2005 až 2009.
Video si můžete prohlédnout v mé videogalerii.
30.1.2011RBR – PC online game – IRC Rally Monte Carlo
RBR, znamená Richard Burns Rally. Jedná se o počítačový simulátor závodů rally, jež se už čtvrtým rokem dá hrát online a tak máte možnost závodit proti skutečným soupeřům. Tento simulátor se těší velké oblibě po celé evropě. Jezdí se na asfaltu, šotolině i sněhu. Navíc někteří organizátoři se snaží ve svých šampionátech přiblížit skutečné rally a pořádají závody dle originálu. Takže se můžete zúčastnit třeba světového IRC nebo české MMČR Rally. Jsou zde téměř všechny kategorie od WRC až po historiky. Jezdím závody na počítači celkem pravidelně a právě jsem se zúčastnil prvního letošního podniku šampionátu IRC, o jehož průběhu bych se s Vámi rád podělil.
Závod se jel na dvě etapy, se servisem vždy buď po dvou nebo maximálně čtyřech RZ. Výměna pneumatik povolena pouze v servisu, opotřebení reálné. Poškození auta taktéž. Počasí zhruba kopírovalo letošní opravdové Monte. Startoval jsem za tým IRIDIUM.cz s Peugeotem 207 S2000. Auto mi nastavil můj kamarád a týmový kolega David Kučera. Do závodu odstartovalo 462 jezdců, z toho 151 s vozem S2000.
Úvodní RZ byla asfaltová. Bohužel hned na ní jsem měl výlet mimo trat a ztratil 58s. Do závodu jsem tak vstoupil 301 místem absolutně. Další 3RZ byly na sněhu, zde jsem zaznamenával časy mezi 67. a 102. místem absolutně. Po 4RZ jsem tedy byl 132. absolutně a 64. v S2000. RZ 5 a 6 se jelo v noci na CZ tratích, suchý povrch. Jel jsem normálně a hlavně jsem chtěl po nepovedeném dni udržet pozici do druhé etapy. Celkově jsem tedy po první etapě přenocoval na 82. místě absolutně a 46. v S2000. O vyrovnanosti těchto závodů nejlépe vypovída fakt, že po 6 těžkých RZ dělilo první tři jezdce 6s. První třicítka absolutního pořadí byla ve 2minutách.
Druhá etapa byla mnohem obtížnější na volbu pneumatik, protože mezi servisem měla každá RZ jiný povrch. Myslím, že se mi výběr pneumatik povedl a jízdu jsem si tak opravdu užíval. RZ7 jsem zvládl s malou ztrátou 10s. Na RZ8 jsem dokonce byl třetí absolutně!! Se ztrátou 2,6s na 1. místo a na stejné pozici jsem zajel i RZ 9, kde jsem ztratil dokonce jen 2,2s. Výběr pneu nedovolil lepší než 54. misto v RZ 10, přesto myslím, že jsem obul dobře a celkově získal. Do servisu jsem tedy přijel jako 42. absolutně a 24. v S2000. Další 4 RZ jsem držel slušné tempo a byl vždy v TOP15. Před posledním servisem jsem se tedy posunul na 22. pozici absolutně a 18. v S2000. S autem ve 100% kondici jsem vyrazil na dvě závěrečné RZ na českých tratích. RZ 15 jsem zajel dobře, ale na poslední RZ16 jsem bohužel neudržel nervy na uzdě a chyboval. Po dvou výletech mimo trat přišel třetí fatální výlet a já musel 4 km před cílem ze soutěže odstoupit.
Je mi moc líto, že jsem závod nedokončil. Připravoval jsem se na něj asi 4 večery a měl velice dobře nastavené auto. První etapu jsem odjel slušně a druhou dokonce výborně. Až na poslední RZ. I tak jsem si závod neskutečně užil a dvě třetí místa v RZ jsou pro mě v takové konkurenci fantastickým výsledkem. Zajímavě tratě a souboje o vteřinky provázely celý závod.
První podnik letošního IRC vyhrál slovák Pavol Spišák se Škodou Fabií S2000 Evo2, druhý byl Portugalec Diego Velosa a třetí čech (reálný závodník) Martin Bujáček. David Kučera bohužel odstupil po havárii na RZ 10 ze 4místa absolutně.
Vím, že celé to povídání působí úsměvně, ale věřte, že je to velice složitá a náročná zábava. Uspět zde není (relativně) o moc jednoduší než v reálném závodění. Každému kdo rád řídí, můžu počítačové simulátory vřele doporučit.
Copyright © 2007 Jiri Navratil. All Rights Reserved.
Created by B2
and
Studio DESTINY