Jiri NAVRATIL

Studio Motorsport

Jiří Navrátil Jiří Navrátil Jiří Navrátil Jiří Navrátil Jiří Navrátil Jiří Navrátil Jiří Navrátil Jiří Navrátil

10.6.2014Letos to bude bohužel bez závodění!

Zvětšit obrázek

Jiří Navrátil má za sebou třináct sezon za volantem závodních aut a motokár. Tu letošní – čtrnáctou – ale vynechá. (A tradičně vše říká tak, jak to je, bez zbytečných pozlátek a kudrlinek.)

Zdravím všechny svoje přátele, kamarády, známé a fanoušky. Když jsme na podzim začali rozebírat Sierru, těšil jsem se, co všechno s ní uděláme a jak se z monstra stane „poslušná“ hračka, se kterou pojedeme celou sérii závodů od MČR historiků přes Star Barum Rally Zlín až po fantastické Rallylegend San Marino. Hlavou se mi honily i nápady na nový a věřím, že velice nevšední design. Jak už to však občas v životě bývá, člověk míní a věci se mění. Letošní rok proto bohužel vynechám. Těch důvodů je hned několik. Každý sám o sobě by byl řešitelný, ale když se vezmou všechny dohromady, tak je to najednou všechno jinak. Vždy jsem si svých fanoušků velmi vážil, a tak mi dovolte představit Vám své důvody, ať víte, proč tu Sierru, které létají plameny z výfuku, na trati letos nevidíte. A protože nic nemá jen rub, ale také líc, představuji Vám celé spektrum svých myšlenek.

Důvod první, negativní – motivace:
Všeobecně bylo hodně těžké rozdýchat sezonu s Fiestou S2000 v roce 2012. Na jedné straně jsme dosáhli skvělého výsledku v MČR Sprintrally 2012, kde jsme skončili celkově na 3. místě ve třídě 2 (S2000). Obrovským zážitkem byl start v Rallye Sanremo, o které jsme dokonce vyrobili krátký film. Pro mě velmi důležitou součástí bylo také startovat v moderní třídě, kde proti sobě závodí technicky hodně blízká auta a srovnáváte se na trati se skvělými jezdci tohoto sportu. Za velmi negativní považuji, že i přes náš velký výkonový růst během sezony 2012 a dobrým šancím na sezonu 2013 jsme nedokázali sehnat žádného dalšího silného partnera. To kladlo velké nároky na našeho hlavního partnera, firmu Interaction s.r.o. V jejích silách a marketingovém zájmu však nebylo další pokračování v tak náročném projektu, a tak jsme ho nakonec museli násilně ukončit již v jeho třetině. Auto se tak prodávalo ve velmi špatné době a nakonec se bohužel/bohudík prodalo za směšnou cenu. Jinými slovy, fantastické auto a svezení na jedné straně, a velké zklamání z nezájmu dalších sponzorů a finanční nákladnosti na straně druhé. Pro rok 2013 jsem proto přesedl zpátky do Sierry a… Však víte jaké to je, když jdete z lepšího do horšího. Samozřejmě si souboje s Kalistou v Legacy a Káňou ve druhé Sieře náležitě užívám. Navíc řídit tu moji Sierru, kterou jsem vymyslel a dal jí život, je neskutečný zážitek! Ale taková Barumka v letošním ERC proti plejádě vozů R5, to by prostě bylo něco trochu jiného. Musím také zmínit krizi, kterou dnešní rallyesport prožívá v České republice. V Evropě tento sport zasáhla finanční krize, u nás se to vše ještě znásobilo nešťastnými nehodami, které náležitě zneužila média a udělala tak z tohoto sportu vražednou zábavu. A tak klesá jak kvalita tratí, tak délka soutěží, a tím pádem ubývá i kvalitních posádek. To se bohužel podílí jak na sníženém zájmu médií, tak hlavně diváků. A o tom pro mě tenhle sport vždy byl. Kulisa aut podobných těm, co máme v garáži, společně s davy lidí kolem tratě, povzbuzujících své borce, to je pro mě rallye. Takže v krátkosti, rád bych řekl, že je pro mě „hodně motivační“ se v letošní sezoně postavit na start proti jednomu Subaru, do soutěží, na které chodí čím dál méně lidí, a navíc riskovat, že až vyletím z tratě a způsobím jakoukoli škodu či neštěstí, budu gauner, co jezdil jako blázen! A ne sportovec, který jel naplno. Jenže pro mě to prostě motivační není!

Důvod druhý, pozitivní – tým:
Na konci loňského roku jsme se dohodli s Honzou Černým. Byl to nejlepší tah za posledních několik let. Je to naprosto špičkový tým, kde každý má svoji funkci. Všechno jde, nikdy není po pracovní době a nikdo na nic nezapomene. Mají systém, chuť a šikovnost. Zároveň ovšem také mladý kolektiv, vtip a vášeň! Hodně mě mrzí, že zrovna tahle sezona nebude. Je to poprvé, kdy jsem měl strach, že tím slabým článkem budu já. A ne motorem všeho jako jindy…

Důvod třetí, negativní – firma, podnikání:
Když chcete na sto procent závodit, musíte svůj čas i mysl věnovat jen tomu. Jinak to ani nejde. To už jsem zjistil, když jsem naplno jezdil s Fiestou S2000 a motokáry. V segmentu, kde se se svým podnikáním pohybuji, se už několik let docela tvrdě bojuje, a přestože jsme stále na špici a máme myslím věci pod kontrolou, cítím, že je teď potřeba víc. Ano, mám kolem sebe špičkové lidi, na které se mohu plně spolehnout, ale to teď stejně nestačí. Je potřeba víc času, víc prostředků a víc zájmu!

Důvod čtvrtý, pozitivní – řízení:
Řízení auta nebo motokáry mě strašně baví a určitě mi bude hrozně moc chybět. Stejně jako to srovnávání se soupeři a atmosféra závodů. Navíc jak mojí mamince slušely klobouky, tak mně sluší kombinéza a nenucené klábosení v depu. Prostě jak jsem kdysi napsal na svůj web: Neznám krásnější pocit než nastartovat a vyrazit na trať! Platí to pořád!

Důvod pátý, negativní – peníze:
Stavba auta tradičně spolyká víc prostředků, než si člověk na začátku myslí. Můžete si to říkat desetkrát, můžete postavit klidně dvacet aut, ale člověk je stejně nepoučitelný. Ano, Honza mi několikrát říkal, že to nebude stát to, co já jsem říkal, ale já jsem prostě blázen. A tak i repase/stavba Sierry stojí víc peněz, než jsme měli naplánováno. Protože jsem chtěl, aby byla, ehm, perfektní!

Důvod šestý, pozitivní – historické závodní auto:
Je krásné usedat do historiků. Ta auta mají duši a ďábelskou výbušnost, která je dnešním autům cizí. Sierra zajímá všechny od malých kluků až po staré dámy. Je neuvěřitelné, jaké má ten pomalovaný starý křáp kouzlo pro tak široké spektrum lidí! Navíc je to celé tak trochu o dobrodružství. Když jsem loni v Žiželicích nacouval do sloupu, neříkal jsem Vítkovi, napiš prosím do M-Sportu, já jdu řešit peníze. Řekl jsem mu: „To jsem zvědavý, kde to zase seženem!“

Závěr:
Takže jsem si to dal všechno dohromady, sepsal si to na papír, sedl si se svými sponzory, Vítkem, lidmi z týmu. Bylo to velmi složité rozhodnutí, ale všichni ho chápali a domluvili jsme se, že letošní rok odpískáme. Věnujeme se raději pečlivému dokončení kompletní renovace a přípravě auta pro budoucnost. Nakonec je to historik a tomu už nic neuteče. Snad také bude nějaké to testování a třeba se alespoň jednou někde svezeme. A také si počkáme, co nám vývoj v rallye přinese. Protože já bych se s tím svým krásným a drahým autem chtěl vrátit do lepší doby, než je ta, ve které na legendární Rallye Šumava dojede do cíle před poloprázdnými škarpami jen 28 aut. Toto rozhodnutí mi také dá víc času jak na můj soukromý život, tak na další vymýšlení, co v závodech dál. A hlavně mi teď dá prostor a prostředky soustředit se na firmu a podnikání. A bez něj by tady nebylo posledních 13 let co jezdit ani o čem psát. Bez reklamy na špičkové autolaky firmy Spies Hecker bych totiž asi ani nevyjel z garáže. Zažil jsem toho na různých tratích celé Evropy strašně moc! A byly to fantastické zážitky ve skvělých strojích, navíc v naprosto rozličných kategoriích! Měl jsem celou dobu obrovské štěstí a většinou kolem sebe bezvadné lidi. Byl to zážitek, byl to celé můj sen!

Všechno se ovšem srdcem dělat nedá, někdy musí mít člověk i rozum. :-)
Velice rád bych také zmínil některé další sponzory a kamarády, kteří během posledních 13 let pomáhali. Děkuji tedy firmám: RTIcz, Brudra, Folcut reklama, BAR radiators, Caffe Slavia, 3M, LogoSign, Hitrádio FM Plus, B2 design, Křenek Motorsport a ProKart Raceland. Děkuji také týmům JOKA Racing, ACA Autocentrála, DR Racing, AP motorsport a Černý Racing.

Vít Kouřil, spolujezdec
Jak Jirka sám píše, posledních třináct let žil více či méně závoděním a na ostatní věci neměl moc čas. Myslím, že mu tato nucená pauza prospěje. Srovná si v hlavě životní priority a odpočine si od té povinnosti být automobilovým závodníkem. Píšu to napůl ironicky, ale jet na rychlostní zkoušce je jen malá část toho, co musíte jako závodník dělat, a všechno ostatní – a není toho málo – vás po letech psychicky unaví. A unaví to, i když nemusíte noc před závodem trávit na dílně rozebíráním a skládáním nefungujícího auta, jak to pravidelně dělá Jirka Petrášek a spousta dalších. Třeba bude příští rok lepší finanční situace, Kalda a Letoun to nezabalí a bude s kým závodit a Jirka se se mnou nebo s někým jiným na tratě rychlostních zkoušek vrátí. A třeba taky ne a Jirka zjistí, že ho rybaření naplňuje mnohem víc. Uvidíme.

Martin Písařík, ředitel firmy Interaction s.r.o.
Je až fantastické, jakou reklamu udělal Jirka za celou tu dobu širokému spektru produktů, které dováží a prodává Interaction s.r.o. Reklama a propagace značky (v tomto případě zejména opravárenských autolaků Spies Hecker) se dělá různými způsoby a mimo „vození“ loga se také hledí na osobu, která to logo propaguje a vozí. Jirka kromě jeho sportovních výsledků v různých závodech dokáže zaujmout svojí bezesporu dobráckou a otevřenou povahou a také šířením dobré nálady. Dejte si to dohromady s různými adrenalinovými akcemi a eventy pro naše zákazníky a je vám jasné, že u nás bylo o zábavu vždy postaráno. V letošní pauze Jirka dožene vše, co zameškával, a vyladí (nejen) auto tak, aby z něj měl radost, teprve pak bude plně spokojen! A jak já ho znám, tak se na trať opět vrátí s novým elánem – a doufám, že také s logem Spies Hecker.

Zvětšit obrázek
Zvětšit obrázek

25.3.2013Krátký film, Rallye San Remo 2012

Po půl roce shánění všech dostupných materiálů a práce ve střižně vznikl unikátní krátký film, které ukazuje vystoupení posádky Jiří Navrátil - Jůlius Gál a celého týmu poněkud netradičním pohledem. Zhruba půlhodinový materiál je emotivním ohlédnutím za vrcholem sezóny 2012 a zároveň pomyslnou tečkou za projektem S2000.


26.3.2013Jiří Navrátil: „Každý sen jednou skončí“

Zvětšit obrázek

Je to něco málo přes rok, kdy Jiří Navrátil překvapil české fanoušky motorsportu oznámením, že v sezóně 2012 bude závodit s Fordem Fiesta S2000. Byl to projekt, který přinesl celou řadu velkých výzev. A byl to rok, který určitě stál za to! Především přinesl 3. místo ve třídě 2 v rallyesprintovém mistrovství ČR. Veškeré informace ze závodů Jiří svým fanouškům průběžně zprostředkovával prostřednictvím tiskových zpráv. Je nyní na něm, aby to, jak celá sezona probíhala, pečlivě popsal a podělil se tak o spoustu zážitků.

„Rád bych Vám nyní v bodech přiblížil to, jak jsem své závodění s fiestou a všechny důležité momenty prožíval. Dovolte mi tedy krátký souhrn nejzajímavějších událostí.“

26. srpna 2011 - první myšlenka na koupi vozu S2000
„Přemýšlel jsem kam směřovat dál své kroky v rallye a jak co nejlépe využít zkušeností, které jsem dosud na tratích rychlostních zkoušek posbíral. Jistou motivací byly i neustálé narážky k mé okruhové minulosti, chtěl jsem ostatním i sám sobě dokázat, jestli mám na to, jet s absolutní českou špičkou. A protože jsem stále hledal soutěžní auto, které by sedělo mému čistému jezdeckému stylu, rozhodl jsem se vyzkoušet vůz specifikace S2000. Ještě na Barum Rally ve Zlíně jsem se potkal s Martinem Prokopem a když jsem se dozvěděl, že je Fiona na prodej, domluvili jsme krátký test.“

21. září 2011 - první svezení s Fordem Fiesta S2000
„Už když jsem na test dorazil a auto stálo na silnici v tom širokém postoji, pohrával jsem si s myšlenkou, že jej prostě nutně potřebuji! Nejdříve mne vezl Martin a když jsem viděl tu rychlost, vystoupil jsem z auta, slušně poděkoval a řekl, že nemám zájem. Bylo to až příliš rychlé. Martin mne ale přesvědčil, že je potřeba se svézt. Posadil jsem se tedy sám za volant a aniž bych měl pocit, že nemám věci pod kontrolou, jel jsem skoro tak rychle jako Martin. Od první zatáčky ve mne Fiona vzbudila obrovský pocit důvěry, bylo to jako bych s ní jezdil roky. Poprvé jsem řídil auto, které se svých chováním blížilo motokáře.“

21. října 2011 - poslední závod Martina a Fiony v S-WRC
„Do Španělska jsem vyrazil s kamarádem Vítem Kouřilem, který se měl v budoucnu o Fionu starat jako závodní inženýr. Bylo potřeba, aby se na obsluhování auta podíval a mohl se rozhodnout, zda svoji roli v týmu přijme. Také jsme si chtěli udělat reálnou představu, co servis vozu specifikace S2000 při soutěži obnáší. Byly to velmi přínosné dva dny. V Katalánsku jsme si nakonec s Martinem definitivně plácli. Celou cestu domů jsem se pak s Vítkem bavili jen o Fioně, to nadšení nás oba doslova pohltilo.“

24. října 2011 - Fiona dorazila do litvínovské dílny AP Motorsportu
„Když Fiona dorazila v pozdních večerních hodinách do litvínovské dílny, byl tam celý náš tým. Všichni jsme si postupně vyzkoušeli, jak se v autě sedí, co kde je, atd. Bylo to jako když dostanete vytouženou hračku k vánocům.“

16. listopadu 2011 - oficiální představení projektu
„S pomocí kamaráda Petra Horáka jsme připravili press kit a tiskovou konferenci v atraktivní restauraci Port 62 v Modřanech. Sezvali jsme do Prahy přátele, kamarády a novináře, abychom jim oficiálně představili náš projekt pro závodní sezónu 2012. Fiona se tam poprvé objevila ve „fordovském“ designu, který navazoval na válečné zbarvení Sierry. Mile mne překvapil ohlas a zájem jak v médiích, tak hlavně od fanoušků motorsportu.“

20. listopadu 2011 - první závod... a vítězství!
1. místo ve třídě 2
„Setkání mistrů 2011 - nemohl jsem si s Fiestou S2000 představit lepší premiéru. Sosnová je pro mne sice prakticky domácí tratí, ale zase jsme před závodem najeli s Fionou jen pár kilometrů. Tušil jsem, že bych nemusel být úplně pomalý, ale že porazím i bývalého pilota DTM Tomáše Kostku, který měl s vozem S2000 nepoměrně více zkušeností, to jsem opravdu nečekal. Navíc jsem zajížděl jedny z absolutně nejrychlejších časů s minimální ztrátou na vozy WRC. Z vítězství jsem měl obrovskou radost! Takové zážitky bych za svou kariéru spočítal na prstech jedné ruky.“

2. – 3. března 2012 – Volný podnik FAS AČR Testovací RZ Žíželice
1. místo v absolutním pořadí, 1. místo ve třídě 2
Ještě před samotným začátkem sezony se konal tento organizačně dobře zvládnutý volný podnik poblíž Poděbrad. Díky relativně bezpečné trati bylo možné si vyzkoušet chování auta a probudit se ze zimního spánku. Závod svým charakterem připomínal spíše superspeciálku, kde více než na rozpisu záleželo na absolutní rychlosti. Zvítězili jsme ve dvou, ze třech RZ, což bylo skvělou motivací do první soutěže sezony. Zajímavostí žiželického závodu byl start novináře Jana Červenky v našem týmu. Dostal ode mne zapůjčenou Fionu i se spolujezdcem a mohl tak čtenářům přenést pocity pilota vozu S2000. O jeho startu se špičkovým autem vyšel pěkný článek v časopisu Speed.

2. – 3. března 2012 – Volný podnik FAS AČR Testovací RZ Žíželice
1. místo v absolutním pořadí, 1. místo ve třídě 2
Ještě před samotným začátkem sezony se konal tento organizačně dobře zvládnutý volný podnik poblíž Poděbrad. Díky relativně bezpečné trati bylo možné si vyzkoušet chování auta a probudit se ze zimního spánku. Závod svým charakterem připomínal spíše superspeciálku, kde více než na rozpisu záleželo na absolutní rychlosti. Zvítězili jsme ve dvou, ze třech RZ, což bylo skvělou motivací do první soutěže sezony. Zajímavostí žiželického závodu byl start novináře Jana Červenky v našem týmu. Dostal ode mne zapůjčenou Fionu i se spolujezdcem a mohl tak čtenářům přenést pocity pilota vozu S2000. O jeho startu se špičkovým autem vyšel pěkný článek v časopisu Speed.

23. - 24. března 2012 - MMČR Valašská Rally
26. místo v absolutním pořadí, 10. místo ve třídě 2
„Valašku jsme pojímali jako jeden velký test a byla pro celý náš tým obrovskou školou. Nepřijeli jsme závodit s těmi nejlepšími, na tak těžké soutěži to pro nás stejně bylo prakticky nemožné. Také jsem nechtěl riskovat poškození auta, protože hned další týden nás čekala první soutěž rallyesprintového šampionátu, který pro nás byl jasnou prioritou. Začali jsme tedy velmi opatrně a postupně zrychlovali. Uprostřed soutěže jsme už jeli ve slušném tempu a v RZ8 jsme dokonce dokázali porazit mého učitele Václava Arazima. Závěr povedené soutěže bohužel negativně ovlivnilo zkoušení pneumatik od jiného výrobce. Pneumatiky byly v pořádku, ale nálada v autě klesla až na bod mrazu… Je také pravdou, že jsem byl před startem hodně nervózní. Přece jen vstoupit do nejvyšší české ligy s tak kvalitním autem byl velký risk. Ztráta na Valašce nakonec byla propastných 8 minut, přesto dílčí výsledky ukázaly, že jdeme správnou cestou.“

7. dubna 2012 – MČR Rallysprint Vrchovina
11. místo v absolutním pořadí, 3. místo ve třídě 2
„Od kamarádů i fanoušků na nás byl po Valašce vyvíjen tlak, že je potřeba jet rychleji. My jsme si to vzali k srdci a pokusili se začít tam, kde jsme na Valašce skončili. První RZ jsme projeli opatrněji, ale hned od druhé jsme se snažili dostat do kontaktu s první desítkou, což se nám téměř dařilo. Ve druhých průjezdech jsem si ještě více věřil a tomu odpovídali i dosažené časy. Odjíždět domů s pohárem za třetí místo ve třídě 2, bylo mnohem víc, než jsme od první soutěže rallyesprintového šampionátu mohli čekat!“

28. dubna 2012 – MČR Rallysprint Lužické Hory
12. místo v absolutním pořadí, 2. místo ve třídě 2
„Z jízdy na „Lužičkách“ jsme měli obrovský zážitek. Byl to neskutečný adrenalin a první opravdu rychlá jízda! RZ1 jsme doslova proletěli. Bohužel na RZ2 přišla první chyba a výlet do pole. Rozhodli jsme se neotáčet a vrátit se v místě opuštění trati, ale napojit se po směru jízdy. Bohužel to tak jednoduše nešlo a jízdou po poli jsme strávili dlouhých 30 sekund. Fiona však naštěstí přežila bez újmy. Zbytek soutěže proběhl již bez dalších chyb a ve velice slušném tempu. Hodně lidí se za námi v průběhu soutěže zastavilo a fandilo nám! Výsledkem byl opět pohár, tentokrát však za druhé místo ve třídě 2.“

12. května 2012 – MČR Rallysprint Kopná
12. místo v absolutní pořadí, 6. místo ve třídě 2
„Kopnou považuji za vůbec nejtěžší závod rallyesprintového šampionátu. Náležitě jsme se na ní připravovali a úspěchu v tamní tradičně nabité konkurenci jsme podřídili vše. Ve středu jsme odjeli slušný test, poblíž Mladé Boleslavi a pak už jsme zahájili přesun na Zlínsko. Během závodu se lehce měnilo počasí, ale nám se naštěstí dařil výběr pneumatik. Zažili jsme několik dramatických situací, ovšem žádnou krizovou. Vrcholem našeho snažení byl hodně agresivní průjezd legendární RZ Kopná, kde hlavně její poslední třetina vedoucí lesem stála za to. Chvílemi jsem se dostával do takového „rauše“, že jsem měl pocit, že již opravdu letíme! Přejezd cílové rampy a uznání od pořadatele bylo už jen sladkou tečkou...“

9. června 2012 - Rally Krkonoše
10. místo v absolutním pořadí, 4. místo ve třídě 2
„S ohledem na to, že auto bylo ještě ve čtvrtek odpoledne na dílně rozebrané, můžeme mluvit o štěstí, že se nám vůbec podařilo do soutěže nastoupit. S odtstupem času mě trochu mrzí okolnosti, které ovlivnili přípravu na soutěž. Ukázalo se, jak moc je důležité být před soutěží v psychické pohodě. To, že jsme neměli k dispozici alespoň krátký test, bylo na začátku velkým handicapem. Soutěž provázelo složité počasí a chyby soupeřů. My jsme předvedli stabilní výkon a 10. místo v absolutním pořadí, bylo prozatím jak nejlepším výsledkem s fiestou, tak také mým nejlepším výsledkem v absolutním pořadí v českých soutěžích vůbec. To, o čem jsme před sezonou snili, se podařilo již v její půlce. Byla to skvělá odměna pro celý tým i všechny naše partnery.“

28. července 2012 - Rally Kostelec nad Orlicí
7. místo v absolutním pořadí, 4. místo ve třídě 2
„Sedmé místo z Kostelce nad Orlicí bylo životním výsledkem! Na rychlých „erzetách“ jsem zúročil veškeré zkušenosti, které jsem doposud nasbíral. Také jsem se hodně opíral o špičkový rozpis, jenž s námi Václav Arazim napsal. Jak já, tak Julda jsme po celý závod podávali vyrovnaný výkon s maximem soustředění a minimem chyb. Během dne panovaly vysoké teploty, které v závodním autě bez klimatizace dosahovaly vysoko nad 40 °C. Velkou radost jsme měli nejen z výkonů v jednotlivých rychlostních zkouškách, ale především z celkového umístění, když na zkušeného Romana Odložilíka v cíli chyběly pouhé 3,4 s.“

11. srpna 2012 - Rally Pačejov
42. místo v absolutním pořadí, 3. místo ve třídě 2
„Náš první a také jediný karambol s Fionou. Po zkušenostech z předešlých soutěží, kde nám slabší začátek v těsném finiši vždy chyběl, jsem se rozhodl jet od začátku naplno. Bohužel jsem tempo trochu přehnal. Rychlou pasáž po šotolině za půlkou RZ jsme ještě zvládli, ale před následující pravou zatáčkou, která utahovala mezi stromy, jsem šel pozdě na brzdy. Auto se začalo přetáčet, bokem vyjelo mimo silnici a zastavilo se až o strom. Byla to celkem slušná rána! Naštěstí auto nebylo poškozené natolik, aby se nedalo pokračovat. V servisu kluci odvedli perfektní práci, když Fionu opravili tak, aby prošla kontrolou techniků a my mohli v soutěži pokračovat. Závod již byl ztracen, ale v Pačejově slabě obsazená skupina dvě nabízela lákavou porci bodů. Tato epizoda nám v následujících týdnech hodně zkomplikovala situaci a přidělala spoustu práce. Také nás připravila o start na slavné Barum Rally a mě osobně o část sebevědomí. Na druhé straně jsme měli velké štěstí, že to celé skončilo jen tím promáčklým bokem.“

22. září 2012 - Rally Jeseníky
21. místo v absolutním pořadí, 6. místo ve třídě 2
„Trať se mi až na umístění zpomalovacích retardérů líbila. Také deštivé počasí a těžké podmínky, měly být pro moji citlivou a přesnou jízdu přínosem. Bohužel jsem vůbec neměl svůj den. Julda i rozpis byli v pořádku, já jsem se však nemohl do dostat závodního tempa. Velký podíl na tom jistě měla i nehoda při minulé soutěži v Pačejově. Tam se totiž potvrdilo, že při jízdě na limitu je havárie většinou otázkou pouze malé chyby. Soutěž jsme dokončili, její průběh i výsledek nás však nemohl těšit.“

10. - 13. října 2012 - Rallye San Remo
20. místo v absolutním pořadí, 10. místo ve třídě 2
„San Remo byla určitě nejslavnější a nejtěžší soutěž, jakou jsem absolvoval. Nikdy bych si nedovedl představit, jak vyčerpávající a náročný může takový podnik být. Očekával jsem, že mi charakter tratí bude sedět víc než české RZ, ale dnes mohu říci, že bych asi potřeboval odjet více takových soutěží, aby pocit bezpečí z nižších rychlostních průměrů převážil obavy z nebezpečných srázů. S naším výkonem jsem byl velice spokojen. Kromě jedné malé krizové situace jsme neudělali žádné chyby a auto dovezli na cílovou rampu v pořádku. Slavná soutěž, která pro náš tým představovala týden usilovné práce na místě a tři týdny příprav, prokázala, že bychom byli jak technicky, tak jezdecky schopni provozovat automobil kategorie S2000 na evropské úrovni. A to je výsledek, který mě jako autora projektu mimořádně těší!“

21. října - Rally Vsetín
„Vsetín jsme nakonec z našeho kalendáře vypustili, protože jsme věděli, že budeme o pořadí v šampionátu bojovat pouze s Romanem Odložilíkem a toho porazit na domácí trati bylo téměř nemožné. Seděl jsem tedy doma u internetu a s tužkou v ruce počítal body. Po škrtání výsledků nám připadlo 3. místo v konečném hodnocení a to je víc, než jsem si mohl v první sezoně přát! Na jedné straně nebylo obsazení třídy S2000 ve rallyesprintech bůhví jaké, ale na druhé straně stanout na pomyslných stupních vítězů v konečném zúčtování českého šampionátu je naše maximum a považuji to za super výsledek!“

24. března 2013 - Krátký film z Rallye San Remo
Po půl roce shánění všech dostupných materiálů a práce ve střižně vznikl unikátní krátký film, který ukazuje vystoupení posádky Jiří Navrátil - Jůlius Gál a celého týmu poněkud netradičním pohledem. Zhruba půlhodinový materiál je emotivním ohlédnutím za vrcholem sezóny 2012 a zároveň pomyslnou tečkou za projektem S2000...

Zvonec a konec
„A jak už to v životě bývá, nic netrvá věčně a v nejlepším je třeba přestat. Rozumnou úvahou jsem došel k tomu, že je pro mne další závodění s Fionou nereálné. Už její koupí jsem si splnil klukovský sen a celý rok, co jsem v tomhle úžasném autě závodil, prožíval jsem pocity vzrušení a štěstí. Dovolím si říci, že mám za sebou spousty úspěchů a že jsem se naučil spoustu nového. Již samotné technické zajištění fungování vozu je nesmírné náročné na organizaci, na práci celého týmu a především na finance. V posledním jmenovaném nám pomalu docházejí síly a zajištění další sezony se jeví jako nereálné. Jsem nadšenec a vždy jsem věřil, že kromě podporujících přátel a menších sponzorů, přijde někdo další, větší. Chtěl jsem na sebe upozornit skvělou prezentací a profesionálně zvládnutými závody, ale asi mi nepřálo tolik štěstí, kolik bych potřeboval. Nikdo, kdo by nám, celému týmu výrazně pomohl, nepřišel. Nechci házet flintu do žita ani plakat nad tím, že mi nevyšlo to, co jsem si vysnil, ale tento fakt mě donutil k tomu, že se závoděním ve fiestě definitivně končím. Chtěl jsem to sdělit všem mým kamarádům, blízkým, spolupracovníkům, ale především fanouškům, kterých si moc vážím. Děkuji všem za podporu a přátelství. A pokud bychom se ještě někdy ve Fiestě potkali, měl jsem prostě zase štěstí!“

Tým: Jiří Navrátil a Jůlius Gál, Vít Kouřil, Jan Mikšátko, Tomáš Novák, Václav Arazim, Petr Pipota, Karel Kraner, Zdeněk Pipota, Milan Slanička, Petr Horák a Gabriela Friebelová

Sponzoři: Interaction s.r.o., RTIcz, BAR radiators, Millers Oils, Folcut, Křenek motorsport, Brudra, B2 design, GA a Ford Česká republika


30.11.2012Jiří Navrátil: „San Remo je životní zážitek!“

Zvětšit obrázek

Jiří Navrátil si splnil jeden ze svých závodnických snů, když se postavil na start legendární Rallye San Remo. A přestože si soutěž chtěl především užít, přistoupil k celému podniku se vší zodpovědností a dravostí, kterou si špičkový seriál IRC zasluhuje.

Premiérová sezóna s Fordem Fiesta S2000 nemohla mít pro Interaction Ford Czech Rally Team lepšího vyvrcholení, než start ve slavné Rallye San Remo. Italský podnik, který v minulosti patřil do kalendáře mistrovství světa, se jel jako součást Intercontinetal Rally Challenge a přilákal kvalitní pole v čele s továrním týmem Škoda Motorsport. Česká posádka Jiří Navrátil – Jůlius Gál se na velice technických, úzkých a zatáčkovitých tratích rychlostních zkoušek neztratila. V cíli slavné soutěže ji patřilo dvacáté místo v absolutním pořadí a ještě lépe dopadla ve třídě 2 vypsané pro vozy specifikace S2000, kde obsadila desáté místo.

Největším rozdílem ve srovnání s českými soutěžemi je profil tamní tratě. Ta startuje poblíž San Rema, ale pak šplhá po točitých a úzkých cestách až vysoko do hor. Velice často se jede na úzké cestě, která je z jedné strany lemována skalami a z druhé příkrými srázy. Sebemenší chyba znamenala pád do několik desítek metrů hluboké strže. Další odlišností proti českým tratím jsou dosahované rychlostní průměry, které se v San Remu letos pohybovaly okolo 85 km/h. Připočteme-li k tomu prakticky neustále na sebe navazující zatáčky, které nedají ani jednomu z posádky chvilku oddychu, je jasné, že San Remo je velice náročnou soutěží.

Jirka s Juldou strávili v italském San Remu celý týden. Do místa soutěže se přesunuli během pondělí. V úterý dopoledne absolvovali formální přejímku a převzali itinerář tratě. Od 13:00 téhož dne byly na řadě seznamovací jízdy, které končily ve středu odpoledne. Každou RZ bylo povoleno projet dvakrát, s tím, že na noční RZ Ronde, byl povolen navíc jeden průjezd za tmy. Trénink na tak dlouhou a zatáčkovitou soutěž byl samozřejmě velice náročný a posádka Interaction Ford Czech Rally Teamu po skončení seznamovacích jízd byla ráda za volnější čtvrtek, kdy se konaly technické přejímky a shakedown.

Shakedown, který se konal na části RZ1 a měřil zhruba 3 km, byl prvním reálným srovnáním s ostatními účastníky. Jirka s Juldou ho absolvovali třikrát a k velkému překvapení posádky, byla ztráta na nejrychlejší propastná. V prvním průjezdu se pohybovala kolem 45 s, v posledním skončila na hodnotě 25 s. Je potřeba říci, že na oněch 3 km bylo zhruba tolik zatáček jako je na 10 km RZ v Česku, ale i přesto to byla ztráta dost velká a dávala tušit, jak obtížná soutěž to pro českou posádku bude.

Servisní zóna a startovní rampa byly umístěny do samotného centra San Rema, v těsné blízkosti přístavu a korza. Neopakovatelná atmosféra soutěže a italská mentalita byly hmatatelné téměř na každém kroku. V noci na pátek pršelo, ale od pátečního rána se počasí umoudřilo. Závod samotný odstartovala první posádka přejetím startovní rampy ve 14:00. Jirka s Juldou ji přejeli ve svém stanoveném čase 14:22 a vyrazili vstříc první náročné sekci. Vzhledem k pěknému počasí, mechanici zvolili pro celou první sekci slicky se středně tvrdou směsí. Záhy se ukázalo jak specifickou soutěží San Remo je. Zatímco RZ1 byla místy vlhká, tak druhá „erzeta“ byla kompletně suchá a třetí se jela na vlhku a za mlhy. Tam se také dostavila jediná krize celé soutěže. Po delší rovině (cca 100 m) byla úzká, pomalá zatáčka mezi svodidly. V mlze se Jirka snažil jet naplno co nejdéle a když šel poté agresivně na brzdy, ukázalo se, že přilnavost je mnohem menší než v předešlých zatáčkách. Naštěstí se podařilo do zatáčky nějak zatočit a Fiona zůstala bez šrámu. Na řadě byla nejnáročnější RZ celé soutěže, 44 km dlouhá RZ Ronde, která spojovala první, druhý a třetí test dohromady. Na tak dlouhé RZ bylo samozřejmě velice náročné zvolit správné tempo a nasazení. Navíc asi ve třetině RZ (zhruba na konci původní RZ1), kluci přehřáli brzdy a byli nuceni jet zhruba 2 km hodně pomalu a počkat až brzdy opět zchladnou. Poté bylo pro oba členy posádky složité nabýt plnou důvěru k autu a začít opět tlačit na pilu. Ke konci RZ již byla únava patrná na obou. Asi nejdůležitější v tu chvíli však bylo, že se podařilo tuto náročnou zkoušku dokončit bez újmy. První etapu česká posádka zakončila na 28. místě absolutně (+7:20) a na 12. místě ve třídě S2000.

Sobotní etapa se jela celá za krásného počasí. Česká posádka Navrátil - Gál, která postupně přivykala tamním rychlostním zkouškám, ji pojala jako jízdu na jistotu. Po ztrátě z pátku již bylo jasné, že boj o bodované pozice se konat nebude a proto hlavním cílem bylo soutěž dokončit a co nejlépe se svézt. Sobotní vložky klukům lépe sedly a také časové ztráty na přední posádky se začaly snižovat. Kluci ráno do třetí sekce zvolili opět středně tvrdou směs slicku, která však při slunečném počasí dostávala na dlouhých „erzetách“ dost zabrat. Celou sekci kluci absolvovali bez jediné chyby nebo defektu. Plánem bylo do poslední sekce vyzkoušet slicky z nejtvrdší směsi, bohužel nedorozuměním se nepodařilo mít tyto pneumatiky pro poslední sekci připravené. I závěrečné tři „erzety“ o celkové délce téměř 60 km se podařilo absolvovat bez problémů a mohl následovat šťastný návrat do posledního krátkého servisu. Přejetí cílové rampy v San Remu, pak bylo pro posádku i celý tým sladkou odměnou!

Fanoušci Interaction Ford Czech Rally Teamu se v blízké budoucnosti mohou těšit na krátký film, který přiblíží vystoupení českého týmu v Rallye San Remo z trochu jiné perspektivy, než jen jízdy na tratích rychlostních zkoušek. Malou ochutnávku z kamer umístěných na voze najdete zde . Zajímavý příspěvek odvysílala i Česká televize, video je ke shlédnutí zde , reportáž začíná v čase 19:08.

Jiří Navrátil: „San Remo je určitě nejtěžší soutěž, jakou jsem absolvoval. Byly tam velké teplotní rozdíly, nevyzpytatelné a velice proměnlivé počasí. Ale hlavně neuvěřitelné tratě s miliony zatáček, kde 10 km je stejně náročných jako 20 km na českých rychlostních zkouškách. Nikdy bych si nedovedl představit, jak vyčerpávající a náročný může takový podnik být. Očekával jsem, že mi charakter tratí bude sedět víc než české „erzety“, ale dnes mohu říci, že bych asi potřeboval odjet více takových soutěží, aby pocit bezpečí z nižších rychlostních průměrů převážil obavy z nebezpečných srázů. S naším výkonem jsem spokojen, kromě jedné malé krizové situace, jsme neudělali žádné chyby a auto dovezli na cílovou rampu v pořádku. Samozřejmě je potřeba říci, že moje nasazení nebylo takové jako na českých soutěžích. Od soutěže a svezení tam jsem původně asi čekal víc. Již během shakedownu jsem z toho však vystřízlivěl. Proto jsem k soutěži přistoupil tak, abych ji dokončil. Rallye San Remo je prostě něco úplně jiného než jsem zvyklý. Přesto jsme doufám, alespoň chvílemi, předváděli slušný sport! V souvislosti s naším výkonem je třeba si uvědomit, že jsme i přes špičkové auto, pořád jen malý privátní tým. A to zvláště u takto náročné soutěže vyžaduje kompromisy. Jak z pohledu finančního rozpočtu, počtu lidí v týmu, informací, tak třeba i volby obutí nebo nastavení auta.“

„Poklonu musím opět složit mechanikům v sestavě Jan Mikšátko a Tomáš Novák, pod vedením závodního inženýra Víta Kouřila. Fiona zvládla celou soutěž bez jediného problému, bravo pánové!“

„Můj zážitek z celé soutěže ještě více umocnila přítomnost nejbližších přátel a rodiny. Ti mne podporovali po celou dobu soutěže a dodávali mi velkou jistotu a klid.“

„Když se ohlédnu za letošní sezónou, naučili jsme se při práci s vozem specifikace S2000 hodně věcí a Rallye San Remo považuji za důstojnou tečku za celým rokem.“

Jůlius Gál: „San Remo byla pro Jirku veliká škola. Když jsme přijeli na shakedown a v prvním průjezdu jsme na třech kilometrech dostali od Kopeckého 45 sekund, nebyl jsem z toho nadšený. Ale už při dalších průjezdech shakedownu dokázal Jirka zrychlit a začal chytat dobrý rytmus. Jsem si jistý, že kdybychom tuhle soutěž jeli znovu za půl roku, byl by rychlejší a mohl by jet někde okolo čtrnáctého místa. San Remo je velice náročná soutěž i pro spolujezdce! Jestliže mi doma na psaní rozpisu stačí jeden sešit na celou sezónu sprintů, tady jsem musel mít na každou etapu jeden! Kolikrát se stačilo špatně nadechnout a už jsem měl co dělat, abych stíhal číst rozpis! Při takovém množství zatáček je jednoduché se v rozpisu ztratit a i když si dělám značky, není snadné se znovu najít. Pro navigátora je to určitě křest ohněm. Náročné je to i pro pilota, rychlostní zkouška startuje v nadmořské výšce 600 metrů, vystoupáte do 1400 metrů a cíl je zase v 600 metrech nad mořem. Brzdy dostávají pořádně zabrat. Stejně tak jet v noci více jak 40 km dlouhý test rozhodně není nic jednoduchého. Za běžného provozu, civilní vůz na jeho projetí potřebuje přes 2 hodiny, v závodním autě jsme jej projeli za 34 minut...“

(Autory fotografií jsou Martin Kopáč a Petr Prokeš)

Zvětšit obrázek
Zvětšit obrázek
Zvětšit obrázek
Zvětšit obrázek
Zvětšit obrázek
Zvětšit obrázek

16.11.2012Sierra RS Cosworth na XI.Global Assistance Setknání mistrů v Sosnové

Zvětšit obrázek

Jsme velmi poctěni, že nás organizátoři pozvali obhájit vítězství ve třídě z posledních dvou let na exhibičním závodě, Setkání mistrů v Sosnové. Budeme startovat ve třídě HA se Sierrou. Na závod jsme se dobře připravili a velmi se něj těšíme.

O to více, že do třídy HA, nám přibyl soupeř asi největší, několikanásobný absolutní vítěz Setkání mistrů, Václav Pech jun. s BMW M3. Věříme v postup do finálové jízdy právě s tímto jezdcem a na napínavý souboj se již teď těšíme!

Pokud by jste našli čas a přišli nás podpořit, uděláte celému našemu teamu velkou radost!

Zvětšit obrázek

Copyright © 2007 Jiri Navratil. All Rights Reserved.
Created by B2 and Studio DESTINY